Mar 8, 2010

psikologi menyusu

"Susu ibu hanya keluar di kala cinta kasihnya hidup, tetapi jangan berharap mendapat susu bila sedang marah" (K.H.E Zainal Muttaqien)

bile nk shushukan super bb aku, mula la aku ''lovey-dewey'' gitew dgn anak aku...xpenah aku merasakan tertekan nk shushui dia. aku suka sgt bile dia nk shushu...''Sayang...if u still IN ..im still IN too!!!'' if u dh xmo pn i'll try 2 make u nak jugak...2thn je syg!!!

besar betol pengaruh sikap ibu terhadap penyusuan...

cara shushukan bb yg aku bace:
  • mulakan penyusuan dgn Bismillah dan niat sbg ibadah kpd Allah s.w.t.
  • susukan bb till kenyang
  • tataplah mata bb n usapkan kepala bb slow2 dgn penuh kasih syg agar bb rase tenteran n aman
  • lap mulut bb
  • dia soh sendawakan bb (tp aku xwat pun sbb BF dgn latching yg betul xde udara masuk)
  • finally, baca alhamdulillah......

relax n +ve!!!

No comments: