Oct 4, 2010

yang ditunggukan dh tibe...

Lepas 5minggu operate ectopic aritu aku dh 1st period...alhamdulillah.... doc dh srh aku mkn pil perancang cos utk jarakkan anak n bole kurangkan risiko berlaku la lg ectopic.... so aku dgn rela atinye bersetuju la mkn pil perancang ni... tp aku nk start mkn slps period kali ke 2 nnti.... so tunggu punye tunggu....mmg normal period cycle aku dlm 33-40 hari...so arini ari ke 38 aku pn telah dijajahi sekali lg bendera nippon......

pil yg sesuai utk BF dr bacaan aku from SI.com,,, ialah pil Norriday (POP,progest0gen-only pill ) so cpt2 td g klinik.....utk dptkan norriday n dgr pnjelasan doc.... side effect? doc bgtau pil ni akn wat kte x subur selagi kte mkn pil tu...(bkn brsifat kekal) kalo kte nk concieve semula stop mkn pil tu ...doc bgtau amek ms dlm 2,3 bln jgk utk kembali normal....

period plak doc ckp teratur xteratur bkn bergantung pd pil ni...tp bergantung pd BF kte...menggemukkan? doc kata pil ni x mggemukkan...tp ape yg aku sevey....bergantung pd keserasian seseorg...ade yg period xmnentu pn ade, x mggemukkan...pas stop senang je terus lekat......so ape2 pn tgk la keserasian pil tu dgn aku nnti....

doc pesan : kalo lupe mkn , mlm tu kalo nk ML pakaila 'setokin' (doc xla ckp stokin... condom)...esoknye pg2 kena mkn 2pills sekali... 24jam pastu br berkesan blk.... so td kol 2.30pm aku dh start mkn....mls mkn kt umah takut terlupe.....



td gatal mntak pil tambah susu kat doc....tp aku xguna pn lg...saje ...kalo terdesak nnti.....doc bg maxolon..thn 5thn expired date... rupe2 aku sevey maxolon utk ubt thn muntah ek?..pttla mcm penah dgr....


4 comments:

ayukhairy said...

leni, ayu mmg mkn pil noriday sejak danial berusia 42 hari..n sampai skrg ayu masih belum lagi didatangi bendera "nippon" itu.. mula2 makan noriday ni mmg sakit kepala ..n selera makan pun naik gak..tapi, lama2 dah leh control dah tang makan tu...

yg maxalon tu memang ubat tahan muntah..ayu tak pernah try..

ibudhani said...

ayu, bestnye x period2 lg... leni sejak dani start solid food dh period..tp plan sendiri je...tp bile jd ectopic aritu doc yg sages soh mkn pil tu...

btl la sakit kpla sket...tp ok la ayu xnaik pn sgt bdn...

oo betulla ek ubt thn muntah....neway thx ayu!!!

ayukhairy said...

risau pun ada bila tak dtg2 period ni..mujur la kak tini @ umialya ada..mmg refer kat dia je since kak tini mmg kerja under LPPKN tu..

ibudhani said...

ooo yeke kak tini tu keje under lppkn...dkt je dgn opis leni...