Feb 5, 2010

D' beauty of Susu Ibu.....

Kandungan Nutrisi susu ibu berbeza mengikut umur bb... nutrisi semasa bb umo 1bln dgn 6bln n 12bln juge berbeza. Komposisi nye juge adalah sesuai dan tepat mengikut umo bb n keperluan bb mase tu....iaitu keperluan utk tumbesarannyer...

lainla FM...nutrisinye sama...contohnyer FM utk bb umo 1bln - 6bln akan mggunakan tin yg same je...yg bbeza hanya jumlah oz yg diminum je... jumlah oz brtambah mngkut umo.. bile selepas umo 6bln akan minum susu lain ..tu pun sama dr 6bln-12bln nutrisi ttp sama...walhal keperluan tumbesar bb umo 6 dan 12 bln kan berbeza....

patutla afiqdhani still minum ebm 30z dr umo 2bln (start anta umah BS) till nk masuk 9mons ni... aku mula2 risau juge...eee nape anak aku minum bnyk tu je...xningkat2....setelah mncari ilmu... br tau keunikan BM nihh...

bb xperlu minum bnyk utk kenyang...plus BM pn mudah utk digest... bb akan mintak susu bile dia lapar/dahaga...(lama-kelamaan kte dh tau rythm nangis n others sign .. tanda dia nk susu) so aku x risau as long as setiap kali aku tgk kt diaper dia ..pee dia x kuning pekat (sign of cecair dlm bdn mncukupi)...

FM lmbt dihadam tla pasal bb FM kenyang lame. pendapat aku ibu/nenek/atok/asben ke yg bg alasan bia bg FM supaya bb tu kenyang lama merupakan seorg yg pentingkan diri sendiri...xmo layan ank tu kerap nangis, tdo sekejap, cepat lapar....BM merupakan susu yg terbaik n kte perlu menerima lumrah alam yg BM cepat dihadamkn n menyusu mengikut kehendak bb....bukan mengikut jam..bukan kuantiti yg perlu dirisaukan, kekerapan menyusu tu yg penting......xslh aku 8-12 kali feeding per day.

menakutkan juge bile bb minum FM sekali 7-8oz every feeding..perut bkn besa mane pn..mau kembung perut.. toddler n dewasa cm kte xpe la kot...

No comments: