Jan 21, 2010

yg aku praktiskan....

dari pregnen 7 bln to masa pantang till baby 6ln n till now (afiq dhani pn dh 8bulan lebey) bermacam2 petua aku bace atau berupe nasihat utk diamalkan sms penyusuan... xkira la petua dr org tua2/ majalah pa&ma/ pembacaan buku/forum2/blogs/web2 n juge dr experiment ku sendiri...sume mnjadi bhn references aku... aku praktiskan yg mane suai n mudah la bg aku utk diamalkan.......

sms pregnen ... (aku start ms 7bln --cos br dpt kesedaran utk BF)
  • aku selalu usap perut yg kiut ni...bgtau kt bb ...nnti bb ishap shushu ibu ni ye... ibu nk syg sepenuhnya isap susu ibu k...syg.....aku rs hasilnye pas dia dh start mkn dia still nk BF lg dgn aku...cos ade kes mommy2 yg fail Bf after start mkn bb xmo nyusu jz main2 je pn ade aku jumpe..pendapat aku if kte dh motivate bb dr preggy lg mybe la bb akan suke nk BF dgn kte kot....
  • aku seminggu sekali sapu olive oil kt nipple n bersih kan dgn cottonbud...(mmg ada daki) n kdg2 berus dgn berus gigi slow jew.....aku rs hasilnye jrg la tersumbat n jarang la kes puting luke yg teruk..minor je ..kalo luka sket aku jz letak susu ibu n pastu cpt baik...ms minggu2 pertama je la kot ade sket sakit..bile bb isyap mesti kaki2 aku trangkat...
  • sesekala aku gentel gaks eheks.. ala scr lembut je...mcm manja kn diri b4 shower....tp xla selalu takut trberanak awal... x plaks aku notis rs letdown..yg ni aku bc utk stimulatekan pengeluaran susu dr awal...elok dilakukan masa awal preggy
masa pantang....
  • tuam dgn tuala pns2 suam dkt B utk kurangkan tersumbat...
  • rajin sikat2 B melancarkan pengeluaran susu
  • berurut B (selain ms berurut dgn tukang urut...ada teknik urut utk lancarkan susu)
  • aku suka test dulu B b4 bb nk nenen...mcm picit dulu tgk ade x susu...heheh kalo susu keluar hah konpem susu ade...mklumla 1st time BF selalu x konpiden...tp yg bgsnyer bb xla isap kuat2... cos dh ade jlnyer....
  • mil selalu masakan sayur sawi+lobak putih n ikan tenggiri panggang...perghhhh sedap gile...
  • makanan pantang aku best2 mil aku sediakan..xla ikan bilis semata2....
  • aku sebat je minum air bnyk2...yg plg aku suka air pns..pehh puas sgt...lgpn yg aku phm bgs utk lncrkan susu
  • bekfes/ptg/b4 tdo mesti minum milo/horlicks o pns nipun sama lancarkan susu
tgh mnyusu.....
  • suke tgk dia nyusu..bersungguh2 nyer la...tp kdg2 dia mrh siap ade rhytm lg...kes susu slow agaknyer...pndpt aku rs mcm kasih sgt dkt bb
  • mil selalu pesan pas abes B kanan, next session start belah kiri plak..tp aku selalu gak trlupe....utk seimbangkan saiz B
  • aku selalu usap ubun2 n rambut dia....n selalu baca Ya Latif...tp x terabis pn 100x...bace ikut mana yg aku dan je....rs penuh kasih syg terjalin n mudah2an ank lembut hati n x nakal..
  • aku selalu pegang tgn dia kalo tgk dia main2 tgn dia or bile dia wat mcm mencapai sesuatu..rs penuh kasih syg terjalin
  • mesti lap mulut n pipi dia dgn tisu basah pas selesai BF..takut kena kurap susu..nnti kesian dia...
  • pas nyusu..aku msti cek mulut dia tgk dia kemam ke x susu... kalo lidah dia keatas mksudnyer dia kemam susu la tu...so nmpk je cmtu aku pun tekan2 lembut pipi dia...dia pn telan susu tu...xde la dia tersedak or muntah balik.....(tp bila dia dh besar nih aku dh jarang buat..mase b4 4mons kot rajin sket cek)
  • suka kepit dia (xla kuat2) bile dia bnyk soeh (bnyk ragam)... bile wat cmtu dia pn susu dgn baiknyer....
makanan yg aku kena makan (x la selalu pun..bile ade kelapangan je)
  • kdg2 rebus longan kering minum sedap letak gula merah ..ala beli siap dlm tin pn ok....
  • sayur ----sawi , pucuk manis, aku suka mkn syur..xkira jenis ...supaya dpt pelbagaikan nutrisi
  • pil asi ----utk menten susu
  • horlick
  • oat ---ni bg nk memekatkan (mmg berkesan)
  • bwg putih bg mnyedapkan susu ibu lg..aku pn mmg suke bwg putih..bile masak sayur msti 3 4 ulas bwg putih aku ketuk je n tumis n mkn
  • vitamins----utk khasiat ibu n anak...kte kan nnti cepat penat,letih,...perlukan tenaga... bile nyusu kalori terbkrkan..slim gitew..
  • minum air ---yg ni plg lemah ...selalunyer aku jz minum ikut suka je...dlm 1-1.5liter sehari...manala x nyer susu kurang
disclaimer : aku bkn medical doktor or pengamal perubatan jz seorang ibu yg suke mncari info n mncube (mmbuat kajian sendiri) utk mnjyakan misi breastfeeding nyer till 2thn.

No comments: