Jan 26, 2010

1jam yg pertama...




baru aku tahu..... 1jam yg pertama selepas bb dilahirkan adalah penting utk dia mndapatkan ''susu emas" dr ibunya....utk dia mmbina thp imunisasi n kesihatannya pd seawal 1jam pertama....

sygnyer ....anak aku 24jam yg pertama slps dilahirkan telah dimasukkan FM...amatlah terkilan n nyesal rsnyer ats perbuatan n kurang ilmu aku nihh....slps lebey krg 24jam br la ank aku menikmati kolostrom selama 5-7hari...(x ingat exactly bp hari)...n continue BF till now...tp xpela still dpt jgk susu yg berharga itu utk dia develop thp imunisasinya.....

dh la mase 1st day tu dia sorg2 je kat nurseri tu...selama 9bln dia dilindungi oleh ibunya..kuar2 je di tinggalkan srg2 kat nurseri tu tnpa dilindungi oleh ibunye....patutla aku tdgr mlm tu dia asek ngs... spttnya dia dilindungi oleh ibunye... merasa dlm pelukan n kehangatan ibunye....Ya Allah kejamnyer aku.......

aku mase tu tmkn dgn layanan spital soh rest..sedey gle aku rs bile pkkan semula...dh la perut hanya sebesar guli diberi minum FM ntah bp oz... mmg nurse tu ade offer nk BF x... aku yg xcerdik ilmu nih jwb ...''xpela FM... xde susu kot''..amatla trkilan sampai skang....


so next birth plan aku nk deliver kat hospital kerajaan supaya aku fully BF baby......n make sure 1jam pertama tu dia dh dpt kolostrom....n mk sure dia sentiasa bsama aku..supaya dia rs selamat dlm pelukan n kehangatan ibunye.... n aku bole tau bile time dia nk susu..



dhani ...maafkan ibunye


No comments: