Jan 4, 2010

my breastfeeding journey.....part 1

Masa aku preggy 7mons baru aku berniat utk fully breastfeed dia... tat time aku seriously xtau menahu about breastfeeding...kebaikan, kelebihan, etc..mmg zero knowledge.....mase seminggu 2 b4 deliver, aku selalu pk mgkin xde susu kot.. n after deliver... aku trsangatlah terkilannye bile nurse tanye nk breastfed anak x? aku yg rendah diri ckp.. mm xde susu kot..xpela susu botol je... sampai sekarang aku betol2 nyesal cos 1st susu yg dhani minum FM... tp alhamdulillah d next day 2, bile nurse tanye.. atas dorongan adik aku "ko cubela dulu" aku pn try.... uwaaa rupe2 nye ade.... hepi sungguh aku n malu2 sipu... bermulalah episod bfd aku..

mase dlm pantang mmg bnyk dugaan betol... pernah dhani marah2 mase susukan dia... skang ni baru aku tau nape rupenyer mase tu susu slow... n bese la org tua soh kasi FM.. susu cair la mcm2 la bagai... sedey tol mase tgk dhani minum FM... terasa rendah diri semula... naseb xlama n xselalu ... limit 1botol je sehari... apa yg aku buat aku BFD kan jgk... xkiri kanan kiri blk.. sejam skali dhani mintak..mmg xdpt nk wat keje mase tu.. n lama2 tu ok.. dia xde marah2 dh.. skang br aku tau... hormon tu nk adjust dgn demand baby...

Pas masuk keje...aku pam manual tp stil xtau cara2 nk mgendalikan BM nih... selalu aku freezkan xsempat nk thaw dhani dh nangis....selalunye buang je... kesian rase...aku pun tanye2 mommy2 len how its work... seb baik epah ajar dgn detail n dia la mentor aku...aku pun bnyk surf website/forum..lama2 tu dh get used.. skang aku lak ajar org... mcm2 tips n usaha aku wat utk stabil kan susu..oats (memekatkan),soya,longan,pucuk manis,sawi,lobak putih,pil ASI, etc.. (tp lama2 pastu aku dh mls mkn bile susu dh stabil)

Dari 1x pam up to 2x n bile dh stabil 3x pam sehari @ opis... pastu sampai sakit2 urat tgn n leher asek dok tgk production... septtnya xyah la tgk..tp mesti nk tgk gak tula sampai sakit urat... alternatifnyer beli pam elektrik... hajat nk beli medela FS pam..tp yg mampu hanya spectra aje.. tp tu pun ok... letdown ade walaupn 1x somtime 2x.... production 12-16oz je perday..alhamdulillah...walaupun ade org sampai >20oz...so aku +ve kat minda.. dh dhani minum bnyk tu.. mase ni zaman kegemilangan.., stok frozen ebm aku ade la dkt2 50 paket lebey....sronok mase nihh..tp rugi x amek pic aritu..kalo x, bole wat kenangan...selalu aku rearrange susu2 yg aku pek ikut date...



No comments: