Jan 4, 2010

my breastfeeding journey.....part 2

After dhani dh 6mons...dugaan yg aku xnk berlaku..finally it happens gak to me... bile dh start solid foods aku pn telah didtgi 1st P after given birth.. n susu very2 low production....aku pn ssh hati...3x pam aku dpt dlm 9oz n mlm tu susu xbnyk... dhani ngaruk gak tp dia susu gak terus tdo... so aku pn dh pam 1x 2x je. supaya mlm ade susu.. (xtaula betul ke x cara aku nih).. mase nila stok EBM semakin berkurangan... bcos aku tpksa topup extra 2-3 stok ebm to BS everyday...aku pn start mkn supplement mcm milk booster..alfafa...beli dr kak N.. alhamdulillah ok...aku pn bnyk alami keletihan, sakit urat n stress..so Kak N sages mkn Vit b compleks utk tangani stress n penat.....aku mkn gak mult.vits & vits c.. susu mmg pekat sukenyer aku...n aku ade tanye pakar laktasi.. kena consume combination calcium & magnesium utk stabil kan hormon bile P ... alhamdulillah it works 4 me after segala usaha telah dilakukan....

dari dhani 6-nk masuk 8mons nihh...stil kejadian low milk production kerap berlaku..ntahla kdg2 2 3 minggu ok jd blk.. walaupn P x dtg2 lg since las mon.. n aku demam,selsema & batuk dec aritu.... mite b ths puncanye kot.. stok susu pn dh tinggal 4 5pek je..sedey nyer...aku xmo abis kan cos takut semangat aku hilang... bia tinggal 4 5pek as pendorong aku teruskan perjuangan aku.

skang ni dh baik demam, slow2 aku up kan blk pumping.. wat mase skang ni aku xde wat stok jz bg yg fresh je kat BS.. dhani minum 4-5 botol/day... bile pump dpt 3botol je.. so aku tpksa gak bg FM jz 1botol je shari (untk sementara wktu je) kalo dia nk susu lg aku soh BS bg air suam je... n soh dia mkn kenyang2..so aku akan cepat2 blk dr opis amek dhani takut dia ngs nk susu lg.... insyaAllah Jan 10 aku akan pam blk 3x as usual tgk hasilnya nnti..

hampir 8bulan aku susu kan simanja aku ni..ape yg aku rs mase aku susukan dia, rs penuh kasih sayang sgt bile belai rambut dia, usap pipi, dahi dia, kening dia, jari2 dia yg lembut tu n kaki dia yg semangat tu..tgk mata dia yg sungguh2 nk tdo or kdg2 termenung ms susu.. tgn2 dia yg bermain2 dgn bj n tgn aku... n terus terlena...bak kata feel sgt bile tgk gelagat simanja mase mnyusu.. setiap kali penyusuan mesti aku kena lapikkan bantal kat kepala dia kalo x mesti merah leher dia..cian plak... bkn soal jimat or xpayah basuh botol bnyk2.. tp kepuasan dlm kasih syg n kesihatan simanjaku ini yg penting..tp bg mommy2 yg xbole nursekan anak dia atas sbb tertentu xpela..mgkin dh cube....rezeki next bb la plak kan..

altho dhani xdpt title exclusive fully BFD.. aku anugerahkan gak twinkle2 lilte star aku ni 90% BFD baby.. tp yg penting d 1st 6mons kan..


No comments: