Jan 18, 2011

pelik la bg aku....

baru2 ni aku ade jumpe srg yg br bergelar ibu.... anak dh 4bln....aku agak terkejut cara dia mnjaga anak.... aku bknla nk ckp cara aku ni perfect sgt...x...aku pn ade kekurangan...tp agak luar biase la cara dia....dr segi fizikal aku tgk mmg la bb tu mcm dh kuat..terlompat2. bgnkan bdn bile dibaringkan kt peha...yela dh 4bln.... bkn 2bln...

-----------------------------------------------------------------------------
pertama:

mak dia dh letak anak dia dlm walker..... sungguh la aku terperanjat beruk la sgt2!!!! kuat ke pinggang dia??? blum pndai dduk lg...anak dia br je pandai mnyiarap...tp bile angkat2 leher dh penat, dia akan gosok2 muke kat tilam...mknenya belum kuat lg la kan...? guling2 pn belum...

bile masuk walker, mmg anak dia akan gerak2 skit...aku tanye nape masuk dlm walker dh?? dia kata ssh dia nk wat keje or masak... sbb anak dia xnk baring..n risau kalo mnyiarap terlemas... betul gak ek bole trlemas...tp dia xrisau ke masuk dlm walker tu? kite pasti ke pinggang dia dh cukup kuat...takut cedera dalaman ke... seriauuu nye aku.....ngerii tau...nk 'siapkan' anak bknnye sekejap...9bln ...ooooiiii yayyy...

ala anak dh tdo g la wat keje.....dh la anak dia jenis selalu tdo..so pg anak dia tdo ko wat la keje..ptg anak tdo ko tdo la skali rest...pandai2la arrange mase tu....kalo nk wat keje time anak tu jaga pn selalu2 la tgk p cek idung segala bagai...

-------------------------------------------------------------------------------

kedua :

dia bg dh anak dia nestum..... alasan dia anak dia xmo minum susu bile dia g keje... dh pam susu pn xnk...susu FM pn xnk...dia kata..dh bnyk kali tuka puting nk soh serasi... p cek berat naik 100g je..dia risau sgt...yela sape x isau kan..berat naik skit... tghari dia akan blk susukan anak dia..

tp masalahnye..... dia bg anak dia nestum bkn la cair mcm susu...likat je aku tgk...n 1 lg aku perasan setiapkali dia bg anak dia mkn nestum mesti anak dia mnjerit2 n nangis... mcm xnk mkn je lg anak dia...dia kata mmg dia paksa anak dia mkn sbb anak dia xmo minum susu...tp kan waktu ni anak dia ada dgn dia..susukan ajela...ape masalahnye...

dulu ye doc kata 4bln start mkn...now 6bln br bg mkn... yela sistem penghadaman/perut bb xmatang lg kan!! nk bg anak start mkn pn ade stepnye kan! mmm ntahla aku pn mls la nk memandai mandai tegur...

anak aku sampai besa ni pn mmg problem nk minum susu dlm botol gak kt umah pengasuh...n mmg kebanyakkan aku tgk ibu2 akan mngalami problem mcm ni...std la beb (ikut suka aku jek)

--------------------------------------------------------------------------

ketiga :

dia nk cube timingkan time susu anak dia....kesian aku tgk bdak tu dh nangis2..dia bole ckp tunggu lg 1jam br bole susu..sbb lg 1jam kebiasaanye time dia balik dr keje susukan anak dia...sbb dia xmo sshkan mak/pengasuh dia nnti kalo x train time susu anak dia..takut anak dia nangis nk susu sblm dia blk tghari ....betul ke cara cmni? nk adjust2 bg suit dgn time dia blk keje??

adoyayyy kata nk Bf anak....sah sah la susukan dia ikut demand bdak ..bkn ikut jam ....bg aku pelik la ..

--------------------------------------------------------------------------

ala bg je susu dlm botol kt umah pengasuh....train.. lame2 minum jgk sikecik tu..x bnyk skit...minum la jgk..kalo mak/pengasuh dia bole consider pakai sudu ke cawan..hah try la..minum jgk la susukan...ala bdak2 ni ragam dia x menentu..kdg2 cmni kdg2 camtu...alih bln/grow spurt ke...eh eh aku ni ckp senang je ek...


ape pendapat korang? pendapat aku ni betul ke x..pelik ke x korang? ke aku yg xbetul...


jz my two cents....

10 comments:

diLa said...

huhu, sedih nye...sian bby kne bt gitu..ape la perasaannye bile bt gitu ekk...ni xtau la pelik ke ape...tp mmg sungguh x paham..

IDAZS said...

memang betul pun pendapat tu. kadang-kadang kita kesian kat baby tu. tu la jadinya kalau mak bapak tak cukup ilmu! (eh, tiba-tiba teremo pulak)

mmmmmmm

ibudhani said...

dila, sungguh xphm kan cara mak dia tu...

daku ni pn bkn la mak yg perfect tp ber agak2 la jgk...

idazs, betul...tu la akibatnye mak bapak yg x cukup ilmu...

ayukhairy said...

sedihnya bila baca kes tu..kesian sgt pada baby tu kan...betul kata kawan2 yg lain, mak ayah kurang ilmu mengenai penjagaan bayi, mcm tu la jadinya...

Hazu~ said...

kesiannya baby tu. Kalau jadi apa-apa kat anak tu macam mana? anak kan amanah kita.

betul.. apa2 pun kena ada ilmu

Zaza Emeer said...

aku bg baby makan start umor 5bln. itu pun setelah pead by greenlight. sbb takut baby obes, nak kurangkan dia nyusu.

jgn tatau, zaman skrg pun masih ada lg ibu2 yg kurang ilmu. member aku dlm pantang lg dah bg anak dia mkn nestum. alasan, anak dia asyik nangis je lapa. x cukup susu. kesian...

ibudhani said...

tula apa2 pn kena ade ilmu... betul tu hazu, anak amanah kite...

xpe kalo paed dh bg green lite...tupun dh 5bln n ade sbb yg doc accept...

Azrina said...

ya allah kesiannya. itulah bila menyusu tanpa ilmu, jadi ibu pun kena ada ilmu...semoga baby tu sentiasa dilindungi Allah. sedih!. kerana kejahilan seorang ibu kesihatan anak tergadai.

Yaati Nor said...

ank sulong ke tu?sian anak dia..pelik betul org tu sedara ke sape tu ibudhani?
bagi saya bukan nak timing ke hape tu tu. semuanya sebab MALAS..masuk dalam walker nak senang sebab malas la tu..psl botol tu bagi je lama2 dah lapar minum gak anak tu..anak tu kan kain putih kita yg corakkan....

ibudhani said...

sedihkan!....