Feb 22, 2011

aktiviti kanak2 umur 2-3thn

kat sini aku jz summary kan aje ye ape yg aku bace kat website bicaramuslim iaitu aktiviti kanak2 utk umur 2-3thn utk meransang kan minda dorang..ala mcm dlm iklan anmum xslh. otak mereka saling brsambung. ntahla xingt skrip la...

menulis, mewarna, menampal n main puzzle , blok

ni cara aku lakukan aktiviti2 tersebut dgn my lil one tu.....
aku rs korang lg kreatif ajar anak... buat la cmne pn asalkan objektif trcapai....


bia je ape yg abg nk conteng (aja conteng kat buku), smbil2 tu aku train gak lukis circle sambil nyanyi round,round,round (hehehe tgk teacher watie nyanyi sambil ajar abg kaler aritu sbb abg tantrum sgt tat day)

sambil abg kaler aku suka introduce abg warna kaler pen tu.. red@yellow@blue@black@green n sambil tu ajar dia (action word) open n close pen tu...supaya dia phm mksud open close ...

menampal plak, aku same2 cut picca dari buku bdak2 yg murah2 guna gunting bdak2 tu n ajar dia letak gam n stick on paper a4.... n pastu pegang tgn dia wat circle kat picca yg kte gam tu...aktiviti ni abg mmg suka sgt.. aku beli gak buku sticker... suke sgt dia main sticker ni....

puzzle plak, aku cari kt MPH , aku beli giant puzzle...1 gambar ade 5-6 puzzles... at 1st abg main cmpak2 je . kali ke 2 aku aja dia cmne nk main puzzle tu... lame2 dia tau... gambar x betul pn xpe sekurang2 dia tau bende tu kena sambung2kan... nnti pandai la tu susun puzzle dgn betul..

blok.. dh penah beli..mase tu aku cetek ilmu, xajar abg dgn bsungguh.. akhinye blok2 tu ilang ntah kemana.... blok ni ajar dia susun blok...

ape yg aku paham, bdak2 ni fokus dia xlama..so aku xpaksa kalo dia xmo wat dh... jd aku kena ulang2 aja dia n mesti konsisten....

sgt bz la now... dr senin to thursday meetin memanjang... nxt wk aku outstation , insyaallah g miri...angkut skali abg n ayah. sambil mnyelam minum air....

4 comments:

ayukhairy said...

bagus tu leni..all the best ye..wahh..g miri..nak ikut..hehe

ibudhani said...

tq ayu.. insyaallah kalo xde hlgan g nxt wk. jom2 join skali... ni mlm td rajin plak tulih blog. kt opis xkesempatan...

cik puan akish said...

aha...kite pon tgh sibuk mengumpul puzzle!

g miri????keje..bawak family mmg terbaek...

ibudhani said...

cik puan akish, heeheee terbaek ek...